Corto Maltese door…: Zwarte Oceaan

Dit is de vertaling van een gloednieuw avontuur van Corto Maltese. Niet door Rubén Pellejero en Juan Díaz Canales, die de avonturenreeks sinds 2015 nieuw leven geven, maar wel door Bastien Vivès en Martin Quenehen. Na hun succesvolle samenwerking aan de thriller Nationale Feestdag, werkte het duo opnieuw samen aan een eigen album van Corto Maltese dat in 2021 in het Frans bij Casterman is verschenen. Twee jaar later volgde een tweede album. Hun eerste Corto wordt nu eindelijk vertaald. Volgens uitgeverij Casterman “geven zij een nieuwe interpretatie aan de mythe die door Hugo Pratt werd gecreëerd”. De titel van hun eerste album luidt Zwarte Oceaan en dat is een volstrekt exotisch avontuur.

De inhoud: “Op de wateren van de Chinese zee tekent zich het profiel af van een bekende piraat… Corto Maltese is terug, aan boord van een luxejacht. Van de overvolle straten van Tokio tot de toppen in de Andes jaagt de gentleman op een mythische schat, waar ook een nationalistische geheime genootschap en gewetenloze drugsdealers het op hebben gemunt… Maar meer dan ooit laat de beroemde, romantische zeeman zich leiden door zijn gevoelens.”

De oorspronkelijke setting van Pratt wordt wat overboord gegooid door het verhaal te laten afspelen in 2001… met een jongere Corto. De Italiaanse rechthebbenden willen daarmee een poging wagen om jongere lezers of een jonger publiek dat de reeks nog nooit hebben gelezen een nieuw kennismaking te bieden. In het nieuwe verhaal is Corto twintig jaar. Op de cover staat hij naast Freya, een jonge documentairemaakster die hem vergezelt. Een geëmancipeerde keuze als het ware. Vivès hierover aan La Repubblica: “Ik heb Corto bewust eigentijdser en vrouwelijker gemaakt. (…) Ik wou dat hij het meest sexy mannelijke personage in de strip zou zijn — en die komen in de reeks niet vaak voor. Hij heeft veel charme en wekt bewondering op bij zowel vrouwelijke als mannelijke lezers. Hij behoudt zijn uitstraling in elke prent en ik probeer ervoor te zorgen dat elke keer je naar Corto kijkt je hem buitengewoon aantrekkelijk vindt. Dat was een grote uitdaging, ik wilde zelf altijd graag op hem lijken. Natuurlijk heeft hij zijn lichaamsbouw, zijn gedrag, maar ik zou ook graag hebben dat je hem zou kunnen waarderen voor hoe hij zich gedraagt, hoe hij van nature zijn gevoeligheid accepteert, hoe hij zijn empathie uitdrukt.”

In deze setting van 2001 maakt Corto de terroristische aanslagen van 11 september mee en de oorlog in Afghanistan. Corto gebruikt een gsm en reist met een vliegtuig. Toch blijft hij gewoon een wereldreiziger, trouw aan de avontuurlijke geest van Pratt. Dat benadrukte ook scenarist Quenehen: “Ik start het verhaal in Japan, dat traditie en moderniteit combineert. Perfect om een ​​avontuur als dit te introduceren, ondergedompeld in de realiteit. We sluiten af ​​in Cordoba, in de kathedraal. (…) Zijn grootsheid is om de wereld te vullen met betovering. En hij verzet zich tegen de moderniteit door te blijven zoeken naar het mysterie. (…) Natuurlijk moesten we een boeiende intrige opbouwen, maar we hadden niet per se een oplossing nodig, zoals vaak gebeurt in de avonturen van Corto Maltese waarin de held naar een schat zoekt, maar deze uiteindelijk nooit vindt… We wilden vooral de emoties tussen de verschillende hoofdrolspelers benadrukken. En toen wilden we de mythen opnieuw bekijken. Wat me het meest fascineert aan Pratt, en we wilden uitspelen in Zwarte Oceaan, is de diepgang van het verhaal, de verschillende leesniveaus, de manier om de schaduwgebieden van de geschiedenis van de mensheid te onderzoeken.”

Bastien Vivès kennen we van zijn vele one-shots, zoals In Mijn OgenPolinaDe Smaak van ChloorZie Mij en Een Zus, alle met minimalistische of zelfs afwezige gelaatsuitdrukkingen. Voor de tekeningen van zijn Corto Maltese-album trekt hij zijn niveau op, verklaarde hij aan Le Parisien, door zijn eigen tekenstijl te behouden, terwijl hij die van Pratt absorbeert. “Het was interessant om zich af te vragen wat we vandaag aan Corto Maltese kunnen bijdragen”, luidde het ook nog.

Martin Quenehen is een historicus en naar eigen zeggen een ware fan van Hugo Pratt. Zijn eerste en tot nu toe enige wapenfeit op stripgebied is het album Nationale Feestdag, getekend door Vivès. Deze laatste is vorig jaar in een zware storm terechtgekomen door de inhoud van sommige van zijn strips, controversiële uitlatingen op sociale media en onheuse aanvallen op een feministische cartoonist. Langzaam aan keert hij terug. In april opent de Brusselse galerie Huberty & Breyne een verkooptentoonstelling met een selectie van zeventig aquarellen waarin hij voor een deel laat zien wat de impact was van de controverses op zijn werk en zijn persoon, tussen scherts en onmiskenbare ernst.

 

Hardcover: € 27.95


Ter info: Hermelijn.be is geen webshop. Prijzen en voorraad kunnen varieren, en zal altijd nagevraagd moeten worden bij ons.