Na het uiterst succesvolle Sara en daarna volgende Vlaamse telenovelles LouisLouise, David, Ella en Lisa lanceerde VTM op 5 januari 2024 Milo, waarin Camille Dhondt acteert en zingt. Ze speelt de titelrol van een meisje dat haar droom om zangeres te worden moet opbergen door de dagelijkse realiteit en de problemen die daarmee gepaard gaan, de noodlijdende bakkerij van haar vader en oma bijvoorbeeld. Ze krijgt wel een baan bij Kosmos, een school voor opleidingen aan popartiesten in spe. Daar ontbolstert ze haar zangtalent, maar niet op het voortoneel. En ze blijkt niet de enige met geheimen te zijn. Van de telenovelle zijn driehonderd afleveringen gepland, waarvan VTM er wekelijks vier uitzendt van maandag tot donderdag net voor VTM Nieuws.
Behalve heel wat citymarketing voor Willebroek, waar de buitenopnames plaatsvinden en die daar 150.000 euro voor betaalde, en commerciële deals met een sliert firma’s, genereert Milo ook tal van nevenproducten. Op 12 maart verschijnt een posterboek van 12 pagina’s (10,99 euro) bij Standaard Uitgeverij, die als uitgeefpartner ook het 180 pagina’s tellende, door Hetty van Aar geschreven boek De Kleine Keizerin (15,99 euro, softcover) publiceert op dezelfde dag. Op 17 april komt daar een eerste strip van 32 pagina’s (7,99 euro) bij. Dat is het werk van tekenaar Steve Van Bael, scenarist Nico De Braeckeleer en inkleurster Marloes Dekkers.
Hun album heeft de titel Droomclip en dit is het verhaal: “In dit eerste stripalbum verneemt Milo dat Liam audities uitschrijft om danseressen te zoeken voor zijn nieuwe muziekclip. Milo meldt zich aan, maar ze is niet de enige. Ook Robyn, Victorine, Sofia, Aïcha en vele anderen, waaronder zelfs Fran, schrijven zich in. Maar er zijn maar drie plaatsjes. Wanneer de danseressen het script onder ogen krijgen, en blijkt dat een van hen op het einde Liam mag kussen, gaan de poppen aan het dansen…”
Steve Van Bael tekent al vele jaren strips. Hij is de tekenaar van onder meer Link, Figaro, Iris en eenmalige BV-strips rond Marc Coucke, Baba Yega en Elio Di Rupo. Hij was een van de hoofdtekenaars van de Kiekeboes en was aanvankelijk ook gevraagd om De Nieuwe Avonturen van de Kiekeboes, met voortaan Fanny in de hoofdrol, te tekenen. Daarvoor moest hij Nachtwacht opgeven, die Standaard Uitgeverij aan Patrick Van Oppen toevertrouwde. Er bleek echter geen match te komen voor de gloednieuwe koers die de Kiekeboes moest opgaan, waarop Charel Cambré aan boord kwam. Met Milo kan Steve weer even voort als striptekenaar. Er wenken ook nog nieuwe projecten.
Nico De Braeckeleer startte zijn schrijfcarrière voor de tv-reeks van F.C. De Kampioenen en de jeugdreeks Alexander. Hij bedacht ook het concept voor het kinderprogramma Zeppe & Zikki. In het sf young adultgenre schreef hij de jeugdboekenreeksen Adem en Bron en ettelijke tientallen jeugd-, kinder- en prentenboeken. Zijn kinderboekenreeks Don Kameleon is geïllustreerd door striptekenaar Stedho. Als stripscenarist schreef hij mee aan Nachtwacht, De Sportsbende en het vorig jaar stopgezette GameKeepers, ook weer getekend door Cambré. Voor Studio 100 schreef hij heel wat kinderboekjes an afleveringen van verschillende tv-reeksen. Daarnaast pende hij samen met Gert Verhulst vier K3-films neer en is hij co-scenarist van twee Nachtwacht-films.
Nico De Braeckeleer startte zijn schrijfcarrière voor de tv-reeks van F.C. De Kampioenen en de jeugdreeks Alexander. Hij bedacht ook het concept voor het kinderprogramma Zeppe & Zikki. In het sf young adultgenre schreef hij de jeugdboekenreeksen Adem en Bron en ettelijke tientallen jeugd-, kinder- en prentenboeken. Zijn kinderboekenreeks Don Kameleon is geïllustreerd door striptekenaar Stedho. Als stripscenarist schreef hij mee aan Nachtwacht, De Sportsbende en het vorig jaar stopgezette GameKeepers, ook weer getekend door Cambré. Voor Studio 100 schreef hij heel wat kinderboekjes an afleveringen van verschillende tv-reeksen. Daarnaast pende hij samen met Gert Verhulst vier K3-films neer en is hij co-scenarist van twee Nachtwacht-films.
Of Milo als stripreeks met de jeugd als bedoeld publiek een blijvertje wordt, valt nog af te wachten. Anders dan met name F.C. De Kampioenen en tot voor een paar jaar geleden Urbanus overleefden aan bekende figuren of tv-reeksen verbonden stripreeksen nauwelijks. Milo loopt nog wel tot in 2025 op tv, maar de kijkcijfers waren in januari voor lineair kijken niet bemoedigend, waarbij met gretigheid in verschillende media over een voortijdige stopzetting van de tv-reeks werd gefluisterd. Pas door ook uitgestelde kijkers en de kijkers op digitale platformen — zoals de app VTM GO — bij elkaar te tellen, kwam VTM op de proppen met het bericht dat het tevreden is over de kijkcijfers, en vooral dat het goed scoort bij de belangrijke, jongere doelgroep van 15 tot 24 jaar met een marktaandeel van 60% (cijfers van 12 februari). Op donderdag 7 maart (de laatst uitgezonden aflevering op moment van schrijven) haalde de aflevering 177.294 kijkers (live + uitgesteld kijken, weliswaar zonder streamplatformen) waarmee het op de valreep de top-20 van de dag haalt. Meestal eindigen de afleveringen gemiddeld rond de 415.000 kijkers (gemeten op 12 februari), op alle platformen samen, waarmee het beter doet dan voorganger Lisa. Met slechts een fractie van dat aantal dat de strips koopt en blijft kopen, is Milo als stripfiguur gemakkelijk levensvatbaar.
Helaas was dat niet het geval voor #LikeMe, een andere stripreeks naar de gelijknamige musicalreek met Camille Dhondt en ook Pommelien Thijs, Maksim Stojanac en Francisco Schuster die vedetten zijn geworden. Het eerste album raakte in 2021 uitverkocht bij Borgerhoff & Lamberigts met een oplage van 17.000 exemplaren. Toen deed de marketingafdeling van de uitgeverij nog zichtbaar werk om de nieuwe stripreeks te promoten. Vanaf deel 2 werd die moeite niet meer gedaan en zakte de verkoop als een pudding in elkaar. De meeste jonge lezertjes wisten niet eens dat er nieuwe albums beschikbaar waren. Na zes delen trok de uitgeverij de stekker uit de nochtans knap gemaakte strips van Michael Vincent en Tom Bouden.
Softcover: € 7.99
Ter info: Hermelijn.be is geen webshop. Prijzen en voorraad kunnen varieren, en zal altijd nagevraagd moeten worden bij ons.